sunnuntai 13. marraskuuta 2016

Grafiikan kurssi loka-marraskuussa 2016

Kurssilla opiskeltiin kahden kuvataiteilijan johdolla erilaisia taidegrafiikan tekniikoita. Taidegraafikko Tuomas Hallivuo opetti etsausta, kuivaneulatekniikkaa ja akvatintaa. Kuvataiteilija Rita Vargas opetti seripainoa.


Vaahteranlehdet ovat etsaustöitä. Etsauksessa laitetaan kuparilaatalle pohjuste, jota lämmitetään lämpölevyllä ja jäähdytetään ennen kuvan piirtämistä kaivertimella. Sitten laatta syövytetään hapossa ja pestään hyvin. Sitten levitetään väriä ja toivotaan, että vedostus onnistuisi. En ollut tyytyväinen vaahteranlehtiini, koska kaikki piirtimen jäljet todella näkyivät vedostuksessa enkä ollut tajunnut/osannut tehdä tarpeeksi siistiä jälkeä.

Sienet tein kuivaneulatekniikalla. Alumiinilaattaa oli helpompi työstää ja siinä ei tarvinnut syövytellä mitään, sen kun levitti värin puhtaalle laatalle ja vedosti. 

Kalat ovat akvatintatöitä. Kuparilaatta pitää puhdistuksen jälkeen pölyttää kaapissa hartsipölyllä ja sulattaa hartsi kiinni laattaan kaasuliekillä. Sitten alkoivat peittämis- ja syövyttämisvaiheet, joissa piti olla kieli keskellä suuta, että osasi peittää kuvastaan oikeat kohdat oikeassa järjestyksessä. Tarkoitus oli saada kuvaan vaaleampia ja tummempia sävyjä niin, että edetään vaaleimmuusjärjestyksessä: ensin peitetään ja syövytetään ne kohdat, jotka halutaan jäävän vaaleimmiksi, sitten seuraavaksi vaaleimmiksi jne. Tässä työssä en oikein onnistunut, sillä osan vesikasveista piti olla kalan edessä, mutta kalan ääriviivat näkyvät silti. 

 
Tässä Tuomaksen tekemässä viereisessä kuvassa  näkyvät hyvin sävyerot eri syövytysjärjestyksen ja -aikojen mukaan.



















Sekä kovapaino- että seripainotöissä oli useita työvaiheita ja -välineitä. Seripainossa piirrettiin kuva, levitettiin peiteväriemulsiota seulaan, valotettiin, pestiin seula, levitettiin suojapaperit painolaitteeseen, laitettiin paperi, levitettiin väriä, painettiin ja kuivattiin.

Teimme yhteisellä isolla seulalla, joten samalla paperilla oli aina kaikkien työstämätä kuvat. Ensimmäisen kahden työkerran tuotos on tässä vieressä. Ensin painoimme mustavalkoisia kaikkien ryhmäläisten piirtämiä hedelmiä ja seuraavalla kerralla teimme uuden kuvan värillä ja painoimme edellisen päälle. Kiva julisteena tai lahjapaperina.


Seuraavien kahden kerran työ oli samanlainen eli jokainen teki tai tulosti kuvan, joka valotettiin seulaan ja painettiinn samalle paperille muiden kanssa. Alla on kuva kuivumassa olevista töistä, jossa ei ole vielä väriä.


Viimeisenä viikonloppuna painamme kankaalle. Aion painaa muutaman tyynynliinan. (Kankaanpainanta on vielä edessä, joten ehkä sen oppeja voin hyödyntää työssänikin?)

Nämä tähänastiset harjoitustyöt olivat mielenkiintoisia, mutta niitä en ikävä kyllä työssäni voi lasten kanssa toteuttaa niiden vaatimien erityisten työvälineiden takia. Koulussa meillä on mahdollisuus vain yksinkertaisiin kohopainotöihin ja itse olisinkin toivonut jotain kohopainotöitäkin, sillä opiskelin näitä kuvataideopintoja täydennyskoulutusmielessä.

Vähän harmittaa, miten vähän näistä grafiikan opinnoista jäi käteen luokanopettajan työhön, mutta eihän nämä pedagogisia opintoja ikävä kyllä olleetkaan. Tämä asia vähän söi motivaatiota grafiikan kurssilla. Samoin opintojen pitkittyminen ja viimeisen kurssin jakaantuminen 9 peräkkäiselle viikonlopulle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti